دی اکسید تیتانیوم(tio2) چیست؟

دی اکسید تیتانیوم خالص یک پودر غیر سمی و سفید است. رنگدانه روشن و سفیدی را ایجاد می کند. به دو شکل اصلی تولید می شود. شکل اولیه، شامل بیش از 98 درصد از کل تولید، tio2 گرید رنگدانه است. فرم رنگدانه ای از خواص عالی دی اکسید تیتانیوم در پراکندگی نور در کاربردهایی که نیاز به شفافیت و روشنایی سفید دارند استفاده می کنند.

شکل دیگری که در آن دی اکسید تیتانیوم تولید می شود. که به عنوان یک محصول فوق ریز (نانو مواد) میباشد. این فرم زمانی انتخاب می شود. که ویژگی های مختلفی مانند شفافیت و حداکثر جذب نور ماوراء بنفش مورد نیاز باشد. مانند کرم های ضد آفتاب آرایشی.

tio2
سازمان FDA, تیتانیوم دی اکسید را برای استفاده به عنوان رنگ در مواد غذایی، داروها و لوازم آرایشی از جمله ضدآفتاب ها تایید کرده است.

کاربردهای دی اکسید تیتانیوم tio2

رنگ ها، پوشش های کاتالیزوری، پلاستیک، کاغذ، مواد دارویی و ضد آفتاب، بسته بندی و جوهر های چاپ، آرایشی و غیره کاربرد دارد.  

رنگ ها و پوشش ها: باعث ایجاد دوام می شود. و در عین حال به اطمینان از ماندگاری رنگ و محافظت از سطح رنگ شده کمک می کند.

پلاستیک، چسب و لاستیک: می تواند به کاهش شکنندگی، محو شدن و ترک خوردگی که در پلاستیک و سایر مواد در اثر قرار گرفتن در معرض نور رخ می دهد، کمک کند.

لوازم آرایشی: در برخی از لوازم آرایشی برای کمک به پنهان کردن لکه ها و روشن کردن پوست استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم امکان استفاده از پوشش های نازک تری از مواد آرایشی را برای همان اثر دلخواه فراهم می کند.

کاغذ: برای پوشش دادن کاغذ استفاده می شود و آن را سفیدتر، روشن تر و مات تر می کند.

مواد و ترکیبات تماس با غذا: تیرگی در برابر نور مرئی و فرابنفش ارائه شده توسط دی اکسید تیتانیوم از مواد غذایی، نوشیدنی ها، مکمل ها و داروها در برابر تخریب زودرس محافظت می کند. و طول عمر محصول را افزایش می دهد. کلاس های خاصی از دی اکسید تیتانیوم با درجه خلوص رنگدانه بالا نیز در قرص های دارویی، پوشش های کپسول و به عنوان کمک تزئینی در برخی غذاها استفاده می شود.

گرید فوق العاده یا دی اکسید تیتانیوم در مقیاس نانو : بیشتر در کاربردهای تخصصی زیر استفاده می شود: ضد آفتاب و کاتالیزورها

ضد آفتاب: دی اکسید تیتانیوم در مقیاس نانو در مقابل نور مرئی شفاف می شود. در حالی که به عنوان یک جاذب کارآمد نور UV عمل می کند. از آنجایی که اندازه ذرات بسیار کوچک است. نانو دی اکسید تیتانیوم نور مرئی را منعکس نمی کند. اما نور UV را جذب می کند و مانع شفافی می شود. که از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

استفاده از ضد آفتاب های حاوی tio2 می تواند به جلوگیری از بروز سرطان پوست کمک کند.

کاتالیزورها: به عنوان یک ماده پشتیبانی برای کاربردهای کاتالیست استفاده می شود. کاربردهای عمده آن در صنعت خودرو سازی برای حذف انتشار گازهای خروجی مضر میباشد. و در نیروگاه ها برای حذف اکسید های نیتروژن است.

مزایای زیست محیطی

به دلیل خواص مختلف، دی اکسید تیتانیوم برای بسیاری از کاربردهای مختلف سازگار با محیط زیست و مفید است.

هنگامی که در پوشش رنگ در خارج ساختمان ها در آب و هوای گرم و گرمسیری استفاده می شود. کیفیت سفید و بازتاب نور Tio2 می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی شود. زیرا نیاز به تهویه مطبوع را کاهش می دهد.

همچنین، مات بودن آن به این معنی است که نیازی به استفاده از آن در لایه های ضخیم یا دوتایی ندارد. که باعث بهبود کارایی منابع و جلوگیری از اتلاف میشود.

به عنوان یک فوتوکاتالیست، Tio2 را می توان به رنگ ها، سیمان ها، پنجره ها و کاشی ها اضافه کرد. تا آلاینده های محیطی را تجزیه کند. همچنین می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور مهم DeNOx در سیستم ‌های گازهای خروجی اگزوز خودروها، کامیون‌ها و نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین اثرات زیست محیطی آن‌ها را به حداقل میرساند.

tio2
تیتانیوم دی اکسید در گرید های مختلفی مانند غذا، رنگ، آرایشی، پی وی سی و غیره کاربرد دارد

شرکت پاک شیمی با برند تجاری (پیشروشیمی) وارد کننده دی اکسید تیتانیوم میباشد

دیدگاهتان را بنویسید