گلیسیرین و گلیسیرین مونواستئارات

دارای فرمول شیمیایی C3H8O3 بدون بو، بدون رنگ و چسبناک می باشد. به گلیسرول یا گلیسیرین نیز معروف است. ماهیت آن رطوبت گیر، غیر سمی و مایعی با طعم شیرین است. در لیپیدهایی مانند تری گلیسیرید یافت می شود. از آنجایی که خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد، به طور گسترده در درمان زخم و سوختگی کاربرد دارد. همچنان در صنایع غذایی به عنوان یک شیرین کننده و به عنوان یک مرطوب کننده در فرمولاسیون های دارویی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. و دارای سه گروه هیدروکسید است، گلیسرول یا گلیسیرین به راحتی با آب قابل حل است.همچنان به دلیل خواص های که دارد تقریباً در هر صنعتی به یک روشی مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل داشتن سه گروه هیدروکسیل محلول در آب است که سه گروه هیدروکسیل (-OH) به آن متصل است. واز طریق فرآیند هایی مانند صابون سازی، هیدرولیز، ترانس استریفیکاسیون تری گلیسیرید ها تولید می شود.

گلیسیرین
ساختار گلیسیرین

دارای جرم مولی یا وزن مولکولی 90.09 گرم بر مول است. چگالی 1.261 گرم بر سانتی متر مکعب است. نقطه جوش 290 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب 17.8 درجه سانتیگراد میباشد. در اواخر دهه 1700 K. W. Scheele، شیمیدان سوئدی به طور تصادفی گلیسیرین را کشف کرد. یک روز او مخلوطی از روغن زیتون و لیتارژ (مونوکسید سرب) را گرم می کرد و در جریان آزمایش بود. گلیسرول در نتیجه با دنبال کردن دوره تولید شد. او الکل را به عنوان “اصل شیرین چربی” توصیف کرد.

نحوه تشکیل

  • از منابع طبیعی

ما معمولاً انرا از منابع گیاهی و حیوانی دریافت می کنیم، جایی که به شکل تری گلیسیرید، استرهای وبا اسیدهای کربوکسیلیک با زنجیره بلند یافت می شود. واکنش، صابونی شدن یا ترانس استری شدن این تری گلیسیریدها باعث تولید گلیسیرین و همچنین مشتقات اسید چرب می شود. تری گلیسیریدها با هیدروکسید تغییر می یابند تا الکل و نمک فلزات چرب یا صابون ایجاد کنند.

  • از منابع غیر طبیعی (مصنوعی)

       گلیسرول مصنوعی را می توان توسط پروپیلن تولید کرد. آنها از طریق مسیرهای مختلف از پروپن ایجاد می شود. روش اپی کلروهیدرین شامل کلرزنی پروپیلن به آلیل کلرید است. بعداً با هیپوکلریت اکسید می شود و دی کلروهیدرین تولید می کند. این به نوبه خود با یک باز قوی برای ایجاد اپی کلروهیدرین واکنش نشان می دهد. سپس این اپی کلروهیدرین هیدرولیز می شود تا گلیسیرین بسازد.

کاربرد های گلیسیرین

  • در صنایع غذایی به عنوان شیرین کننده و نگهدارنده.
  • در لیکور (liqueurs) به عنوان عامل غلیظ کننده.
  • استفاده از به عنوان پرکننده در مواد غذایی کم چرب .
  • در صنایع دارویی و پزشکی به عنوان روان کننده و مرطوب کننده. این دارو نسبتاً ضد میکروبی و ضد ویروسی است و بنابراین می توان از آن برای درمان زخم استفاده کرد.
  • برای درمان افزایش شدید فشار چشم.
  • به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود که به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.
  • در صنعت داروسازی برای تهیه شربت سرفه و سایر داروها.
  • این جزء مهم بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. همچنین برای تولید خمیر دندان استفاده می شود. این ترکیب باکتری های تشکیل دهنده پلاک که حفره های دندانی را ایجاد می کنند را تغذیه نمی کند.
  • در صنایع فیلمسازی برای جلوگیری از خشک شدن سریع نواحی مرطوب و محیط های کاری.
گلیسیرین
گلیسیرین

گلیسیرین مونواستئارات چیست ؟؟

پودر سفید، نامحلول در آب، محلول در الکل، بنزن و استون میباشد. یک امولسیفایر چند منظوره است، به عنوان افزودنی ایمن غذایی بدون محدودیت دوز تایید شده است. دارای خاصیت امولسیون کننده، پخش کننده، تثبیت کننده، ضد کف، ضد الکتریسیته ساکن، فیلم و غیره میباشد.

گلیسرول مونو استئارات که معمولاً به عنوان GMS شناخته می شود، یک مولکول آلی است که به عنوان امولسیفایر استفاده می شود. جی ام اس یک پودر بی رنگ، بی بو و با طعم شیرین است که رطوبت گیر نیز میباشد. این یک استر گلیسرول اسید استئاریک است. این به طور طبیعی در بدن به عنوان یک محصول جانبی تجزیه چربی ها وجود دارد و در غذاهای چرب نیز یافت می شود. GMS یک افزودنی غذایی است که به عنوان یک عامل غلیظ کننده، امولسیون کننده، ضد تشکیل و نگهدارنده استفاده می شود.

یک عامل امولسیون کننده برای روغن ها، موم ها و حلال ها. یک پوشش محافظ برای پودر های مرطوب کننده؛ یک جامد کننده و عامل رهاسازی کنترل کننده در داروسازی؛ و یک روان کننده رزینی همچنین در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از مو استفاده میشود.

کاربرد های گلیسیرین مونواستئارات

کاربردهای آن بسیار گسترده میباشد که در این بخش به چند کاربرد آن اشاره میکنیم

  • در آب نبات و شکلات استفاده می شود که می تواند از جدا شدن آب نبات شیر ​​و تافی جلوگیری کند.
  • از کریستال شدن و جدا شدن روغن از آب شکر دانه ریز شکلاتی جلوگیری می کند و احساس ظرافت را افزایش می دهد.
  • در بستنی استفاده می شود تا بافت به طور یکنواخت و ریز مخلوط شود و حفظ شکل را بهبود بخشد.
  • در مارگارین می تواند از جداسازی و لایه بندی روغن و آب جلوگیری کند.
  • برای بهبود پایداری و جلوگیری از شناور ماندن روغن یا غرق شدن پروتئین به نوشیدنی های پروتئین چرب اضافه می شود.
  • برای آب نبات و شکلات می تواند از پدیده جدا شدن چربی بین تافی جلوگیری کند، از کریستال شدن شکلات و جدا شدن روغن از آب جلوگیری کند .
  • برای بستنی، می تواند بافت را به طور مساوی مخلوط کند و فعالیت خوب، صاف و پف کرده را برای بهبود حفظ شکل ایجاد کند.
  • برای نوشیدنی ها، افزودن نوشیدنی های حاوی پروتئین می تواند ثبات را بهبود بخشد، از شناور شدن روغن و غرق شدن پروتئین جلوگیری کند. همچنین می توان از آن به عنوان تثبیت کننده در اسانس امولسیون شده استفاده کرد.
  • برای نان، می تواند ساختار خمیر را بهبود بخشدد.
  • برای شیرینی ها، در ترکیب با سایر امولسیفایرها، به عنوان یک عامل کف کننده برای شیرینی ها استفاده میشود.
  • برای بیسکویت، اضافه کردن خمیر می تواند باعث شود روغن به طور مساوی در حالت امولسیونی پخش شود، به طور موثری از تراوش روغن جلوگیری کرده و شکنندگی بیسکویت ها را بهبود می بخشد.
گلیسیرین
گلیسیرین مونو استئارات شرکت پاک شیمی

شرکت پاک شیمی با برند تجاری (پیشروشیمی) ارائه دهنده محصولات پلیمری از جمله وکس و روان کنندهای پی وی سی مانند (گلیسیرین مونو استئارات – پلی اتیلن وکس – وکس مایع LG16 – پارافین وکس – پاک وکس 012 – پاک وکس 014 – پاک وکس 015 – پاک وکس 017) میباشد.

برای اطلاعات بیشتر از دیگر محصولات، لطفا از سایت های ما دیدن کنید pishrochem.com , pakchemical.com

دیدگاهتان را بنویسید