مزایای کابل پی وی سی چیست ؟؟؟

در این مقاله توضیحات در مورد کابل پی وی سی میپردازیم

پی وی سی در برابر سایش، سخت و مقاوم است. به خصوص در مقایسه با وزن نسبتا کم آن از استحکام مکانیکی مناسبی برخوردار میباشد. علاوه بر این، پی وی سی در برابر خوردگی، ضربه، سایش، هوا زدگی و حتی پوسیدگی شیمیایی بسیار مقاوم است. پی وی سی (پلی وینیل کلراید) در ساخت کابلهای برق برای عایق کاری و روکش استفاده می شود. از سیم های عایق پی وی سی به طور گسترده برای مقاصد مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شود.

سیم ها و کابلهای پی وی سی ضد اشتعال اند. همچنین روکش پی وی سی خود خاموش شونده است. این یعنی که در صورت وقوع آتش سوزی، هنگامی که منبع آتش سوزی برداشته شود، کابل از سوختن خودداری می کند. سیم ها و کابلهای پی وی سی در برابر مواد شیمیایی مانند اسید ها، قلیا ها و روغن ها مقاوم اند. و در برابر سایش مقاوم، بادوام و مقاوم اند. برای صنایع خاص، افزودنی هایی مانند نرم کننده ها به روکش پی وی سی اضافه می شود تا در برابر مواد شیمیایی سمی بادوام تر و مقاوم تر شود. پس از افزودن مواد افزودنی، سیم ‌ها و کابل ‌های پی وی سی میتوانند محدوده دمای 40- تا 105 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

پی وی سی یک ماده به طرز شگفت انگیزی مفید است. و به روش های مختلف در تعدادی از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. پی وی سی یک رزین ترموپلاستیک است، به این معنی که می توان آن را با حرارت دادن نرم کرد. و با فرآیندی به نام پلیمریزاسیون تولید می شود. و دیگر مزیت های آن ها قرار ذیل است:

  • سیم ها و کابل های پی وی سی ضد شعله هستند
  • سیم ‌ها و کابل ‌های پی وی سی سخت‌ تر هستند و استحکام دی الکتریک بهتری دارند
  • نصب و جابجایی سیم ها و کابل های پی وی سی آسان است
  • سیم ها و کابل های پی وی سی بدون سرب هستند

کابل پی وی سی چی کاربردهای دارد ؟

پی وی سی به طور گسترده در ساخت کابل های الکتریکی برای عایق کاری و روکش استفاده می شود.

کابل های PVC عموما به دلیل تطبیق پذیری، استحکام کششی بالا و انعطاف پذیری بی عیب و نقص خود شناخته می شود. در نتیجه، آنها در کاربردهای مختلف سیم کشی برق از جمله سیم کشی لوازم خانگی، سیم کشی مدار داخلی و سیم کشی خانگی قابل استفاده هستند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که چندین کابل از نوع PVC وجود دارد. هر نوع کابل کاربردهای خاص خود را دارد. هنگام خرید کابل PVC، باید اطمینان حاصل کنید که نوع کابل انتخابی نیازهای خاص شما را برآورده می کند. دو نوع کابل عایق پی وی سی وجود دارد: کابل های داخلی و کابل های برق در فضای باز.

سه نوع کابل های روکش پی وی سی چیست ؟؟؟

انواع کابل های روکش

کابل پی وی سی: پی وی سی یکی از رایج ترین کابلهای روکش است. و دیگر کابل LSZH کابل های PTFE ، PUR ، سیلیکونی ، رابر میباشد.

برای استفاده در فضاهای عمومی طراحی شده اند. به همین دلیل، آنها مطابق با استانداردهای مقاومت در برابر آتش سوزی کابل های پلنوم یا رایزر ساخته نمی شوند. که باعث می شود کمترین مقاومت در برابر آتش را در بین این سه دسته کابل و معمولاً کم هزینه ترین باشند.

کابل های پی وی سی

کابل ‌های عمومی برای استفاده در فضاهای عمومی طراحی شده‌ اند. به همین دلیل، آنها مطابق با استانداردهای مقاومت در برابر آتش سوزی، کابل های پلنوم یا رایزر ساخته نمی شوند. که باعث می شود کمترین مقاومت در برابر آتش را در بین این سه دسته کابل و معمولاً کم هزینه ترین باشند.

ساخت پی وی سی هزینه زیادی ندارد. و عرضه آن بسیار بیشتر از سایر منابع طبیعی است که خرید آن را بسیار ارزان تر می کند. این واقعیت که عمر طولانی دارد فقط آن را مقرون به صرفه تر می کند – نیازی به تعویض یا تعمیر برای مدت زمان نسبتاً طولانی ندارد و این باعث می شود با پول نسبتاً کمی سرمایه گذاری عاقلانه ای باشد. از آنجایی که هم سبک وزن است و هم به راحتی شکل می گیرد، می توان از آن در انواع کاربردها و سبک ها استفاده کرد. می توان آن را به راحتی برش داد، تغییر شکل داد، به هم وصل کرد و جوش داد، و به راحتی قابل حمل است زیرا سنگین نیست.

فرق بین کابل های PVC و XLPE

تفاوت اصلی بین این دو این است که XLPE را می توان برای کاربردهای کشش بالا و پایین استفاده کرد. ساختار آن مقاومت زیادی در برابر سایش و پارگی ایجاد می کند. عایق پی وی سی نمی تواند فشار زیادی را تحمل کند، به این معنی که فقط برای کاربردهای کشش کم مناسب است.

اغلب ما هنگام تصمیم گیری در مورد پروژه های سیم کشی خاص، اغلب مجبور بوده ایم بین کابل های عایق XLPE و PVC یکی را انتخاب کنیم. XLPE یک ماده پلی اتیلن متقاطع است که اغلب در عایق کابل های زره ​​پوش استفاده می شود. در بیشتر موارد، شما باید بین استفاده از کابل XLPE یا کابل PVC یکی را انتخاب کنید.

با این حال، کابل های خاصی با استفاده از مواد XLPE و PVC ساخته می شوند. کابل PVC زرهی XLPE یک نمونه عالی از کابل PVC XLPE است. این کابل دارای عایق پلی اتیلن متقاطع و روتختی PVC و روکش کابل می باشد. در حالت ایده آل، اگر قصد دارید سیم کشی در فضای باز یا سیم کشی مستقیم دفن را انجام دهید، باید از کابل PVC XLPE استفاده کنید. ویژگی های ترکیبی PVC و مواد پلی اتیلن متقاطع (XLPE) این نوع کابل را قادر می سازد تا در برابر مشکلات خارجی مختلف از جمله نور UV و قرار گرفتن در معرض آب مقاومت کند. با این وجود، توصیه می شود.

کابل پی وی سی
گرانول های پی وی سی سیم و کابل

شرکت پاک شیمی با برند تجاری (پیشروشیمی) عرضه کننده گرانول های پی وی سی میباشد

دیدگاهتان را بنویسید