پلاستومر پلی اتیلن اصلاح شده با پلی اتیلن وکس

به منظور بکارگیری پلاستومر های پلی اتیلنی در برخی کاربردها، اصلاح آنها با وکس های پلی اتیلنی الزامی است. یکی از این کاربردها چسب گزما مذاب یا چسب های حرارتی است.

کنترل کریستالی شدن پلی الفین ها به منظور تسهیل و یا حتی ممکن ساختن فراورش آنها الزامی است. پلاستومر PE  یا LLDPE یکی از پرکاربردترین پلاستومرهاست. پلاستومرهای پلی اتیلنی به دلیل شاخه های جانبی بیشتر، درجه بلورینگی پایین تری دارد. اما دارای نرمی و الاستیته می باشند. که آنها را به گزینه ی خوبی برای بکارگیری به عنوان پلیمر پایه چسب های حرارتی تبدیل می کند.

عامل محدود کننده

اما عامل محدود کننده در بکارگیری آنها کریستالی شدن کند آنهاست. می توان با اصلاح رفتار ذوب و کریستالی، آنها را به عنوان پلیمر پایه در چسب های گرما ذوب بکار برد.

یک اصلاح کننده ایده ال، پلی الیفینی است. که در حین تسریع کریستالی شدن، شفافیت و نرمی پلیمر پایه را حفظ نماید. از جمله پلی الفین های بکار رفته به عنوان مدیفایر یا اصلاح کننده در پلاستومر PE، پارافین وکس  PE WAX, PP WAXمی باشد.

به منظور بررسی اثر پلی اتیلن وکس بر روند کریستالی شدن پلاستومر پلی اتیلن، PE WAX در غلظت های 5 تا 25 درصد وزنی به فرمولاسیون افزوده شد.

 و سپس تاثیر آن در بهبود خواص و تسریع کریستالی شدن مورد بررسی قرار گرفت. وکس پلی اتیلنی به علت سازگاری بالای که با پلی اتیلن دارد.  در حالت مذاب در آن حل می شود و ماتریکس را با کاهش ویسکوزیته رقیق می کند. سپس در طی سرد شدن، شبکه لایه به لایه تشکیل می دهد و دوباره کریستال می شود.

 PE WAX تا نقطه مذاب در ماتریکس به صورت یک شبکه پایدار باقی می ماند و باعث افزایش سرعت کریستالی شدن ماتریکس می گردد از اینرو با افزودن آن به LLDPE و اصلاح خواص آن، می توان آن را به عنوان پلیمر پایه چسب های گرما ذوب بکار برد.

پلی اتیلن وکس
پلی اتیلن وکس

دیدگاهتان را بنویسید