خشک کن های رنگ

خشک کن های رنگ (کربوکسیلات‌های فلزی) مانند کاتالیزور برای بهبود پخت و به عنوان ماده خشک کننده در رنگ ‌ها و پوشش های آلکیدی عمل میکنند. خشک کن رنگ یکی از اجزای اصلی رنگ مبتنی بر آلکیدی است. وظیفه اصلی خشک کن رنگ تسریع کردن روند خشک شدن رزین رنگ (عمدتا آلکیدی) و در نتیجه سخت شدن لایه رنگ است.

خشک‌ کن‌ ها جذب دی ‌اکسیژن شده و تجزیه هیدروپراکسیدها را به رادیکالهای آزاد را کاتالیز میکنند. که در نتیجه شبکه ‌های پلیمری متقاطع سخت ‌شده ‌ای ایجاد میکنند. که رنگدانه را به سطح رنگ شده جسم متصل میکند. مقدار خشک کن های اضافه شده به رنگ به 3 درصد محدود می شود. در صورت استفاده بیش از حد؛ مخصوصاً در پوشش تکمیلی تمایل به از بین بردن خاصیت ارتجاعی رنگ را دارد. و باعث ایجاد عیب پوسته پوسته شدن رنگ می شود. بنابراین، آنها پس از انحلال در حلال های فرار که با رنگ سازگار هستند استفاده می شوند. زمان صرف شده توسط فرآیند خشک کردن به ماهیت حلال، ضخامت فیلم و مواد افزودنی بستگی دارد.

چی زمان خشک کن ها به رنگ اضافه میشود؟

خشک کن رنگ ترکیبی است که باید در هنگام استفاده از رنگ با رنگ استفاده شود. به محض اینکه خشک کن به رنگ اضافه شود، بلافاصله عمل خود را به عنوان یک کاتالیزور شروع می کند. منجر به سفت شدن رنگ و روند خشک سازی را تسریع میبخشد.

خشک کن های کلسیم

اکتوات کلسیم یک خشک کن کمکی مهم میباشد. این ماده در ترکیب با اکتوات سرب و کبالت، عمدتاً در پوشش های آلکیدی استفاده می شود. اکتوات کلسیم می تواند به تعادل سطح خشک و خشک شوند های سخت کمک کند و همچنان باعث جلوگیری از حالت کدری و ناهمواری روی فیلم میشود.

اکتوات کلسیم به عنوان یک خشک کن کمکی، به خودی خود عمل خشک کنندگی کمی دارد. اما در ترکیب با خشک کن های فعال بسیار مفید است. ماتریس فیلم را باز نگه می‌دارد که اجازه می‌دهد اکسیژن بیشتری وارد فیلم شود. و به حلال بیشتری اجازه می‌دهد تا زودتر در فرآیند خشک کردن فرار کند. این ماده مرطوب کننده و پخش کننده خوبی است. و در هنگام استفاده با روی به پراکندگی رنگدانه ها کمک می کند.

در جاهایی که باید از سمیت سرب اجتناب شود، اغلب از کلسیم برای جایگزینی سرب استفاده می شود. می توان از آن در ترکیب با زیرکونیوم (Zirconium)در سیستم های بدون سرب استفاده کرد. در خودروهایی که تحمل ضعیفی نسبت به سرب نشان می‌دهند، کلسیم می‌تواند بخشی از سرب را با مقدار بیشتری کلسیم جایگزین کند تا از رسوب سرب جلوگیری کند و راندمان خشک کردن را حفظ کند.

کاربرد های کلسیم اکتوات

با رنگ روشن، میتواند براقیت را هنگام استفاده در لاک بهبود بخشد. و هم میتواند ثبات ذخیره سازی را هنگام استفاده در رنگ آلکیدی را بهبود بخشد.

نوعی تثبیت کننده خشک کن سرب است که معمولاً همراه با خشک کن کبالت و خشک کن سرب برای نشان دادن جلوه خاصی استفاده می شود.

عمدتا به عنوان خشک کن در پوشش ها و جوهرها استفاده می شود.

عامل ضد آب، چسب در منسوجات و غیره

مواد افزودنی در فرآورده های نفتی

اکتوات روی

اکتوات روی یک خشک کن کمکی است که به عنوان عامل پخش کننده رنگدانه استفاده می شود. رنگدانه هایی مانند دی اکسید تیتانیوم و کربن سیاه تمایل به جذب خشک کن ها را دارند که از دست دادن یا اثر سرعت خشک شدن را کاهش می دهد.

جذب خشک کن ها در رنگدانه ها را می توان با آسیاب کردن رنگدانه ها با اکتوات روی کاهش داد تا ظرفیت خشک شدن محیط رنگ حفظ شود. برای تهیه رنگ بر اساس محیط های با ویسکوزیته بالا که ممکن است فقط حلالیت محدودی در حلال مورد استفاده داشته باشند، زینک اکتوات باید قبل از افزودن رنگدانه و همچنین سایر ترکیبات خشک کننده استفاده شود. اکتوات روی از تار شدن و یخ زدگی لایه رنگ جلوگیری می کند.

مزایایی اکتوات روی

برای پخش شدن رنگ و ساختن لایه رنگ با سختی خوب مفید است.

با رنگ روشن، در رنگ روشن مناسب است و می تواند براقیت فیلم رنگ را بهبود بخشد. و غیره …

خشک کن های رنگ
(کلسیم اکتوات و روی اکتوات) خشک کن های رنگ

شرکت پاک شیمی با برند تجاری (پیشروشیمی) وارد کننده خشک کن های رنگ از جمله اکتوات کلسیم و اکتوات روی میباشد. و برای اطلاعات بیشتر از دیگر محصولات شرکت پاک شیمی لطفا به سایت های زیر مراجعه کنید. pishrochem.com & pakchemical.com

دیدگاهتان را بنویسید