سرب و ضررهای آن

سرب چیست؟

سرب یک فلز سمی طبیعی است که در پوسته زمین یافت میشود. سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض این ماده وجود ندارد. برخلاف بسیاری از آلاینده ها با گذشت زمان از بین نمی رود. استفاده گسترده از آن منجر به آلودگی محیطی و قرار گرفتن در معرض عموم انسان و مشکلات بهداشت عمومی قابل توجه ای در بسیاری از نقاط جهان شده است.

خطرات سرب بیشتر در لوله ها و اتصالات حاوی سرب در لوله های آب آشامیدنی است. از سرب برای پایداری حرارتی و اینکه لوله پی وی سی قالب گیری شود به آن اضافه میکردند. امروزه برای جایگزین آن ازاستابلایزرهای بهداشتی استفاده میشود. و این استابلایزر ها سازگار با محیط زیست و ضرری به انسان ها ندارند.

همچنان شیلنگ و لوله های بدون سرب از مقاومت خوبی برخوردار هستند و در مقابل واکنش های شیمایی که باعث خورده گی در فلزات میشود مقاوم اند.

این پایدار کننده علاوه بر پایداری حرارتی طولانی مدت و شفافیت بالا، دارای تاییدیه FDA بهداشتی و همچنین بدون بو می باشد

در گذشته از سرب به بنزین، رنگ ها، لوله های آب، لعاب های سرامیکی، کود ها و همچنان در بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شد. با این حال، در گذشته از طریق استفاده از بنزین سرب آزاد می شد و در محیط زیست، به ویژه در خاک باقی می ماند.

مسمومیت با سرب چیست؟؟

مسمومیت با سرب یک وضعیت پزشکی است و زمانی رخ می دهد. که افراد از طریق استنشاق، بلع و به ندرت از طریق پوست در معرض ترکیبات این ماده قرار گیرند. سرب فلزی بی رنگ، بی مزه و بی بو است. ممکن است در خاک، گرد و غبار، اسباب بازی ها، ظروف و مبلمان و غیره اشیای که با آن سر و کار داریم یافت شود.

مسمومیت معمولاً در اثر مواجهه مکرر با مقادیر کم سرب رخ می دهد. و یک بیماری مهم محیطی است. اثرات آن بر بدن انسان مخرب است. تقریباً هیچ عملکردی در بدن انسان وجود ندارد که تحت تأثیر سمیت سرب قرار نگیرد.

اگرچه در کشورهایی مانند ایالات متحده و کانادا استفاده از این ماده تا حدی کنترل شده است. اما همچنان در کشورهای در حال توسعه به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. این در درجه اول به این دلیل است که سرب دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به‌ فردی است. که آن را برای تعداد زیادی از کاربردهایی که انسان‌ ها از مزایای آن در زمان‌ های تاریخی استفاده کرده ‌اند مناسب میسازد. و بنابراین به یک آلاینده زیست محیطی رایج تبدیل شده است. در محیط زیست بسیار ماندگار است. به دلیل استفاده مداوم از آن تقریباً در هر کشوری سطح آن افزایش می یابد و تهدیدهای جدی را به همراه دارد.

چگونه افراد در خطر مسمومیت سرب قرار میگیرند؟

افراد از طریق موارد ذیل به مسمومیت این ماده سمی دچار میشوند

تنفس گرد و غبار منبع احتمالی مسمومیت با سرب است. قرار گرفتن مکرر در معرض این ماده می تواند مانع رشد مغز کودکان شود. و برای کلیه ها و سیستم عصبی آسیب برساند. و همچنان این ماده بسیار مضرو سمی در دود تنباکو نیز وجود دارد.

لوله های آب در برخی از خانه های قدیمی ممکن است حاوی لحیم سرب باشند و می تواند به داخل آب نفوذ کند.

تماس با گرد و غبار ناشی از خراب شدن رنگ مبتنی براین ماده، بازی در خاک آلوده و استفاده از لوازم آرایشی حاوی سرب. و نا گفته نماند کسانی که در محیط های کاری با آن سرو و کار دارند. همچنان جز بیشترین احتمالات مسموم شدن با این ماده خطرناک را دارند .

سرب چگونه به سلامتی انسان ها تاثیر میگذارد؟

اثرات آن چه از طریق تنفس و چه از طریق بلع وارد بدن شود یکسان است. این ماده مضر می تواند تقریباً بر هر اندام و سیستم بدن تأثیر بگذارد. چه در بزرگسالان و چه در کودکان هدف اصلی برای سمیت سرب سیستم عصبی است. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت برای بزرگسالان می تواند منجر به کاهش عملکرد شود. همچنین ممکن است باعث ضعف انگشتان، مچ دست یا مچ پا شود.

و قرار گرفتن در معرض آن باعث افزایش اندک فشار خون به ویژه در افراد میانسال و مسن می شود. و می تواند باعث کم خونی شود.

قرار گرفتن در معرض مقادر بالای سرب می تواند به شدت به مغز و کلیه در بزرگسالان یا کودکان آسیب برساند. و در نهایت باعث مرگ شود. در زنان باردار، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای این ماده مضر ممکن است باعث سقط جنین شود.

کودکان بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت با سرب هستند. زیرا مغز و سیستم عصبی مرکزی آنها هنوز در حال رشد است. مسمومیت در دوران کودکی باعث کاهش بهره هوشی (IQ)، ناتوانی های یادگیری، اختلالات کمبود توجه، مشکلات رفتاری، کاهش رشد، مشکلات شنوایی، کم خونی، آسیب کلیه و درد معده می شود. سطوح بالا می تواند باعث عقب ماندگی ذهنی، کما و مرگ شود.

سرب
رنگ خانه های که در ترکیب آن سرب وجود دارد و برای کسانی که در معرض آن هستند بسیار خطرناک است
و امروزه استفاده از سرب در صنعت ها همواره در حال کاهش است.

شرکت دانش بنیان پاک شیمی با برند تجاری پیشروشیمی تمامی محصولات خود را بر پایه محصولات سبز ارائه میکند و هیچ محصول این شرکت بر اساس ترکیبات سرب نمیباشد بطور مثال میتوان از محصولات استابلایزرهای بهداشتی نام برد

دیدگاهتان را بنویسید