اسید اولئیک چیست؟

اسیدهای چرب جزء ضروری لیپیدها در گیاهان، حیوانات و حتا میکروب ها هستند. ما می توانیم اسید اولئیک را در همه روغن ها و چربی ها تا حدودی پیدا کنیم. اسید اولئیک یک اسید چرب تک غیر اشباع است. که به طور طبیعی در چربی ها و روغن های حیوانات و سبزیجات وجود دارد. یک روغن بی بو و بی رنگ است. اگرچه برخی از نمونه های تجاری ممکن است مایل به زرد باشد.

در روغن زیتون، روغن پالم، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان، این اسید یک اسید اصلی است. که از صابون سازی به دست می آید. مانند تمام اسیدهای چرب دیگر، در حالت آزاد وجود ندارد. اما ما معمولاً میتوانیم آن را به عنوان یک استر گلیسرول، یعنی به عنوان گلیسیرید، پیدا کنیم.

اسید اولئیک
فرمول آن CH3(CH2)7CH=CH(CH2)7COOH است و بخشی از گروه کربوکسیلیک اسید است. اسید اولئیک چربی امگا 9 نامیده می شود زیرا دارای پیوند دوگانه کربن- کربن در پیوند نهم از انتهای متیل اسید چرب است.

در دمای اتاق مایع است و نقطه ذوب آن در حدود 13 درجه سانتیگراد است. این مولکول دارای یک زنجیره هیدروکربنی با 18 کربن، یک پیوند دوگانه و یک گروه کربوکسیلیک اسید (COOH) است. پیوند منفرد و مضاعف به همین دلیل است که به آن “تک غیراشباع” می گویند. و جزء کربوکسیلیک اسید چیزی است که آن را به یک اسید چرب تبدیل می کند.

مختصات اسید اولئیک

دارای خواص برجسته خاصی است که چند مورد آن قرار ذیل است:

  • اسید اولئیک جامد با نقطه ذوب پایین است.
  • دو شکل کریستالی اسید اولئیک وجود دارد – فرم a و b شکل. نقطه ذوب اولی 13.4 درجه سانتیگراد است، در حالی که دومی دارای نقطه ذوب 16.3 درجه سانتیگراد است.
  • نام “اولئیک اسید” از کلمه لاتین – oleum – به معنای روغن گرفته شده است.
  • موجود ترین اسید چرب در طبیعت است.
  • نمک ها و استر های اسیدهای اولئیک روغن اولئیت نامیده می شوند.

کاربردهای آن

استفاده های بیشماری از اسید اولئیک وجود دارد از جمله در محصولات شوینده، در پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شیشه سازی، داروسازی،  روان کننده ها، پلاستی سایزر ها  و رزین های آلکیدی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. دراین قسمت به چند کاربرد آن میپردازیم.

استفاده از این اسید به عنوان یک جزء در بسیاری از غذاها به شکل تری گلیسیرید رایج است. این بخشی از رژیم غذایی عادی انسان است که در چربی های حیوانی و روغن های گیاهی وجود دارد. و همچنان از اسید اولیک برای کاهش گلسترول خون استفاده میکنند.

این اسید جزء مهمی از صابون به عنوان یک عامل امولسیون کننده است و خواص کف کننده گی دارد و به عنوان نرم کننده نیز استفاده می شود.

داروها از مقادیر کمی از آن به عنوان یک ماده کمکی استفاده می کنند. ما همچنین می توانیم از آن به عنوان یک عامل امولسیون کننده یا حل کننده در محصولات آئروسل استفاده کنیم

همچنین به عنوان یک شار لحیم کاری در شیشه های رنگی برای اتصال سرب استفاده می کنند. استفاده از اسید اولئیک در سنتز فاز محلول نانو ذرات گسترده است و به عنوان یک دستگیره جنبشی برای کنترل اندازه و مورفولوژی نانوذرات عمل می کند.

اسید اولئیک
اسید اولئیک oleic acid

شرکت پاک شیمی با برند تجاری پیشرو شیمی وارد کننده اسید اولیک میباشد که در بخش های مختلفی مانند نساجی، صنایع چرمی، محصولات شوینده، پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، روان کننده ها، پلاستی سایزر ها  و رزین های آلکیدی کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید