آنتی اکسیدان

آنتی اکسدان ها مواد گیاهی طبیعی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. چون بدن به دلیل استفاده منظم از اکسیژن به طور مداوم در حال تولید رادیکال های آزاد است. این رادیکال های آزاد مسئول آسیب سلولی در بدن هستند. و به انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک می کنند.

آنها به عنوان جذب کننده های فوق العاده رادیکال های آزاد به پیشگیری و ترمیم آسیب سلولی ناشی از این رادیکال ها کمک می کنند. برای جلوگیری از اکسیداسیون کمک می کنند، که می تواند به سلول ها آسیب برساند و ممکن است به پیری کمک کند. آنها ممکن است عملکرد ایمنی را بهبود بخشند و شاید خطر ابتلا به عفونت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش دهند. آن ها به عنوان ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات در غذاها وجود دارند.

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و آجیل می تواند تمام آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن شما را تامین کند. رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسدان ها می توانند بسیار مفید باشند.

گیاهان و حیوانات منبع فراوان آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. متناوباً، آنها را می توان با فرآیندهای شیمیایی و همچنین از انواع مختلف زباله های مرتبط با کشاورزی با استفاده از فرآیند بیولوژیکی سنتز کرد. بر اساس حلالیت، آنها به طور کلی به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

یا به عباره ای دیگر …

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از آسیب سلولی ناشی از اکسیداسیون مولکول های دیگر جلوگیری می کنند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که الکترون ها را از یک مولکول به یک عامل اکسید کننده منتقل می کند. واکنش های اکسیداسیون برای تولید رادیکال های آزاد شناخته شده است. این رادیکال های آزاد گونه های بسیار واکنش پذیری هستند. که حاوی یک یا چند الکترون جفت نشده در بیرونی ترین پوسته خود هستند. پس از تشکیل آنها، واکنش زنجیره ای شروع می شود. آنها با این رادیکال های آزاد واکنش نشان می دهد. و این واکنش زنجیره ای را با حذف واسطه های رادیکال آزاد خاتمه می دهد. و با اکسید شدن خود سایر واکنش های اکسیداسیون را مهار می کند.

طبقه بندی آنتی اکسیدان ها

آن ها را می توان بر اساس منبع آنها به دو نوع عمده طبقه بندی کرد. طبیعی و مصنوعی

مواد آنتی اکسیدانی می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. نوع طبیعی به طور کامل از منابع طبیعی به دست می آیند. و مدتی است که در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شوند. از سوی دیگر، نوع مصنوعی موادی هستند که از فرآیندهای شیمیایی ایجاد می شوند.

انواع رایج افزودنی های آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدانهای اولیه: که شکارچیان رادیکال هم گفته میشود یک اتم هیدروجن به ماکرورادیکال میدهد و باعث میشود که رادیکال روی زنجیره خنثی شود و باعث پایداری زنجیره میگردد. یا به عبارتی دیگر آنتی ‌اکسیدان‌های اولیه، معمولاً فنل ‌هایی که به ‌صورت فضایی مانع میشوند، با اهدای هیدروژن فعال خود به رادیکال آزاد پراکسی عمل میکنند تا انتشار رادیکال‌های آزاد بعدی اتفاق نیفتد. رادیکال آزاد آنتی اکسیدانی با تغییر مکان الکترون پایدار می شود. یکی از معروفترین و پرکاربردترین آنتی اکسیدان اولیه آنتی اکسیدان 1010 است.

آنتی اکسیدانهای ثانویه: هیدروپراکساید را تخریب میکند و اکسیژن را میگیرد و خود اکسید میگردد. به عبارتی دیگر با جلوگیری از تکثیر رادیکال های آلکوکسی و هیدروکسیل با تجزیه هیدروپراکسیدها و تولید محصولات غیر واکنشی، اکسیداسیون را به تاخیر می اندازند. این مواد معمولاً در یک ترکیب هم افزایی با آنتی اکسیدان های اولیه استفاده می شوند. یکی از معروفترین و پرکاربردترین آنتی اکسیدان اولیه آنتی اکسیدان 168 و tnpp میباشد.

اگر از این دو نوع اولیه و ثانویه با هم استفاده شوند باعث حالت هم افزایی ویژه گی محافظت از پلیمر میگردد و نوع اولیه قیمت تر است و نوع ثانویه به صرفه تر میباشد.

کاربرد هاکد مرسوم در بازارنام های دیگرنام محصول
پلی اتیلن _ پلی پروپیلن_ رزین های استارین _ پلاستیک های مهندسی _ الاستومر _ چسب و غیره1010پایدار کننده حرارتیآنتی اکسیدان (فنولیک)
پلی اتیلن _ پلی پروپیلن_ رزین های استارین _ پلاستیک های مهندسی _ پی وی سی _ پلی استر _ چسب و غیره168پایدار کننده حرارتیآنتی اکسیدان (فسفیتی)
چارت مشخصات دو محصول
آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان

شرکت پاک شیمی برند (پیشروشیمی) ارئه دهنده انواع دیگر از آنتی اکسیدان 1076 ، tnpp و آنتی اکسیدانIrganox PS 802 نیز میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید