زندگی با پلیمر

زندگی بشر با پلیمر (پلاستیک) و نقش آن

بسیاری از پلاستیک ها از مونومرها تشکیل شده اند و این مونومرها به خودی خود به محیط و انسان مضر اند. و حتا بعضی از مونومرها باعث ایجاد سرطان کبد میشوند ولی این سرطان بوجود آمده نادر میباشد.

پلیمر ها اگر بطور خالص وجود داشته باشند آسیب کمتری به محیط و انسان ها میزنند. چرا؟؟ زیرا میتوان آنها را دفع و فرایند تجزیه پذیری آنها هم تا حدی امکان پذیر کرد.

در ساخت انواع پلاستیک ها یک نوع از این سه ماده: فتالات ها، بی پی اه و دیوسین ها وجود دارد. و این سه ماده به خودی خو مضر و زیان آور میباشند. و زمانی با اجزای سازنده پلاستیک یکجا میشوند و مورد مصرف قرار میگیرند باعث ایجاد امراض و مشکلات محیطی میگردند. ترکیبات مضر در پلیمر قرار ذیل است

Phthalates _ BPA _ Dioxins

فتالات ها (پلیمر)

برای انعطاف پذیر کردن پلاستیک، در ترکیبات آن از فتالات ها استفاده میکنند. زیرا به پلاستیک نرمی میبخشد و شکنندگی آن را کمتر میکند. در لوازم آرایشی و بسته بندی مورد استفاده قرار میگیرد. فتالات ها معمولا از خوردن فست فود ها و سایر غذا های چرب مانند کره و گوشت وارد بدن میشوند. برای مرد ها باعث کاهش عملکرد هورمونها، در زنان باعث کاهش باروری و در کودکان باعث بیماری های مغزی میشود.

BPA

این ماده باعث سخت و سفت شدن پلاستیک میشود به همین دلیل برای ساخت ظروف یکبار مصرف، تجهیزات ورزشی و دی وی دی ها استفاده میشود.

و همچنان برای پوشش قوطی ها نوشیدنی از این ماده استفاده میشود، چون که از پوسیدگی آنها جلوگیری میکند. و باید گفت مقداری از این ماده در محیط هوا هم موجود میباشد. دوز این ماده در خون کودکان بیشتر از بزرگسالان است به همین دلیل کودکان بیشتر در معرض خطر این ماده هستند.

اگر بخواهیم شیشه را جایگزین پلیمر (پلاستیک) کنیم. بسیار مشکل ساز خواهد شد، چراکه وزن محصول را زیاد میسازد و حمل ان نیز دشوار میشود و هم امکان هم وجود دارد در وقت حمل و نقل بشکند.

دیوکسین ها

پی وی سی که از ترکیب پلاستیک های حاوی دیوکسین ها ساخته میشوند. چون به باور بعضی، یکی از بدترین نوع پلاستیک شناخته شده برای صحت و سلامتی انسان میباشد. و سخت، سفت هستند و بادوام اند.  فرایند تجزیه و باز یافت آن تقریبا غیر ممکن است و اما در ساخت لوله ها و اتصالات بسیار کاربرد دارد که در صنعت ساختمان استفاده میشود.

پی وی سی ها غیر قابل باز یافت هستند. از این رو برای دفع، آنها را میسوزانید و این کار باعث آزاد سازی دیوک سین ها در هوا میگردد.

و همچنین  از این پی وی سی در بسته بندی مواد غذای استفاده میشود. دیوک سین موجود در آن میتواند جذب غذا شده و از طریق غذا وارد بدن گردیده. به همین دلیل استفاده از این ماده کاهش پیدا کرده است

پلیمر
زندگی با پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید