روغن سویای اپوکسی شده

روغن سویای اپوکسی شده یک مایع چسبناک مایل به زرد و از جمله ترکیبات آلی میباشد. و از جمله پارامترهای مهم در کیفیت اپوکسی رنگ و بو می باشد.

این روغن از اکسیداسیون روغن سویا بدست می آید. خاصیت نرم کنند گی دارد. بنابراین در پی وی سی از ان استفاده میشود زیرا به پلاستیک و لاستیک آن نرمی میبخشد. عملکرد اپوکسی ثبات حرارت و نور عالی را فراهم می کند.

روغن سویا اپوکسی شده به دلیل کم هزینه بودن زیاد در دسترس است. همچنان در صنعت هم به مقدار زیادی با قیمت مناسب در دسترس میباشد. برای رقیق کردن واکنش اپوکسی و عامل پراکنده کننده رنگ دانه کاربرد دارد. و چون قیمت این ماده کم است بیشتر برای جایگزین دیوکتیل فتالات استفاده میشود.

روغن سویا چیست ؟

روغن سویا  یک گلیسرول استر چرب اپوکسید شده است. لیکن به عنوان نرم کننده و تثبیت کننده در مواد پلاستیکی استفاده می شود. اصطلاح اپوکسید نشان دهنده اتر حلقه ای سه ضلعی است. که در آن یک اتم اکسیژن به هر دو اتم کربن که قبلاً به یکدیگر پیوند خورده اند، متصل می شود.

اتم اکسیژن دو جفت الکترون غیر پیوندی دارد ، ساختاری که مستعد  تشکیل کمپلکس های هماهنگ  و حل کردن کاتیون است.  به دلیل کرنش مثلث متساوی الساقین در این حلقه ، اپوکسیدها نسبت به اترهای حلقه بزرگتر واکنش پذیر تر هستند.

اپوکسیدها در شرایط ملایم و با سرعت بیشتری نسبت به سایر اترها واکنش هایی مانند: شکست پیوند کربن ،اکسیژن را دارامی باشند. همچنین ، افزایش هسته دوست ، هیدرولیز و کاهش را تجربه می کنند. اپوکسیدها در اثر برخی از واکنشهای اکسیداسیون آلکنها با پراکسیدها ایجاد می شوند.

کاربردهای روغن سویا اپوکسی درصنایع پی وی سی ،رنگ ورزین ، صنایع دارویی، افزودنی های سوخت، چسب و پوشش، بسته بندی مواد غذای، کودوسموم کشاورزی صتایغ لاستیک سازی، عطر ،روغن های صنعتی ودارویی استفاده می گردد.

شرکت دانش بنیان پاک شیمی این محصول را به صورت گریدهای مختلف تولید مینماید. وبا توجه به کاربرد مورد نیاز فرموله می گردد.

روعن سویای اپوکسی با توجه به عدد یدی ودرصد اپوکسی گرید بندی می شود. میزان بلابودن عدد اپوکسی و پایین بودن عدد یدی نسان مرغوبیت کالا می باشد. با توجه به فرایند واکنش و مواد اولیه ی مورد استفاده رنگ و بو محصول کنترل می گردد.

روغن سویای اپوکسی
https://www.pishrochem.

عکس بالا نشان دهنده شمای روغن سویا و روغن سویای اپوکسی شده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید